Zomerse aanrader

Textiel Biënnale Rijswijk

Een pareltje in oud-Rijswijk is het Tollenshuis. Voordat Hendrik het in 1846 ging bewonen, stond het bekend als buitenplaats Ottoburch. Sinds 1959 is het Rijswijks Museum er gevestigd, klein, sfeervol en ambitieus. Dankzij een royale uitbouw zijn exposities van kaliber mogelijk. De Biënnales (afwisselend papier en textiel) staan dik gemarkeerd in de agenda’s van de liefhebbers. Dit jaar is de beurt aan textiel.

In de grote zaal van de uitbouw wordt de bezoeker meteen aangekeken door een paar enorme ogen waaruit nog grotere tranen biggelen. Echt Smyrnaknoopwerk van Marianne Thoermer Minstens zo knap gedaan als ‘het zigeunermeisje’, en met ongeveer dezelfde diepgang.

Wie vervolgens ronddraait om de hele zaal in ogenschouw te nemen staat treft Rejoice aan, van Lawrence James Bailey, een bijna apocalyptisch doek. Een paar verlaten sneakers, wat lege blikjes, wimpels ten prooi aan een gure wind, een hoogspanningsnet dat is verworden tot spinneweb. De bijbelse titel onderstreept dat het Bailey ernst is met de klimaat- en andere crises. https://www.instagram.com/lawjamba/ en: http://lawrencejamesbailey.blogspot.com/

Even verderop hangt ‘Poseidon’s Garden’ van Elizabeth Fram, een zesluik in gemengde techniek met een aangenaam ogende kleurstelling, compositie en vormen. Poseidon was bij de Oude grieken de god van de zee en de wateren. Het is zo’n werk waarnaar je eindeloos kunt kijken. Er zijn de aangename pastelkleuren, de compositie die expliciteit (zes overduidelijk gemarkeerde banen) paart aan vrij associëren (behalve wat visachtige structuren is alles abstract). De motieven van verschillende banen lopen door in de naastgelegene, maar dan in andere kleurstelling. Een schoolvoorbeeld hoe eenzelfde thema op zeer uiteenlopende manieren kan worden ingevuld. https://elizabethfram.com

Schuin daartegenover hangen zes delicaat geweven stroken van Bhakti Ziek die samen de titel Sisyphus dragen. Klassieke Jacquardtechniek met katoen, zijde en metaaldraad die zo nauwkeurig is uitgevoerd dat het machinaal lijkt. De titel suggereert dat schoonheid niet kan ontstaan zonder toegewijde arbeid. Het metaaldraad geeft een aantal doeken een chique uitstraling, alsof er edelmetaal is verwerkt. https://bhaktiziek.com/

In een van de bovenzalen van het eigenlijke Tollenshuis zijn geestig bewerkte bankbiljetten te zien. Met een paar simpele borduursteken accentueert Noora Schroderus de bijna grenzeloze ijdelheid van de afgebeelde machthebbers. De kijker kan een brede glimlach niet onderdrukken. http://www.nooraschroderus.com/

David B. Smith maakt gebruik van digitaal geweven katoen en andersoortige draden met variaties in drie dimensies. Hij vervormt patronen Sommige van zijn werken lijken op banden van Moebius, zonder begin of einde. Zijn driedimensionale Golden Bear springt in het oog. Een buitelen en stulpen van zacht weefsel dat bij het lezen van de titel plots een dreigende uitstraling krijgt. http://www.thedavidsmith.com/

Kristine Fornes weet met eenvoudige middelen een verlaten, desolate sfeer op te roepen. Haar doeken, je kunt het beter lappen noemen, zijn bescheiden van formaat, maar trekken onweerstaanbaar de aandacht. De interactie tussen afbeelding en ondergrond is subtiel en krachtig tegelijk. Geen mens te zien, maar de sfeer van eenzaamheid en troosteloosheid is onmiskenbaar. Het menselijk tekort op klemmende wijze gevisualiseerd. http://www.kristinefornes.no/index.html

Het fascinerende van beide biënnales vind ik de enorme verscheidenheid aan technieken en uitdrukkingsvormen. Weven, breien, vlechten, borduren, naaien, stikken, appliceren of gewoon met houtskool op een laken. Technische hoogstandjes met computergestuurd driedimensionaal rondbreiwerk tegenover werken met naald en draad. De vindingrijkheid spat ervan af en alleen dat al maakt vrolijk. De binnentuin is een oase waar het goed koffie drinken of lunchen is.

De tentoonstelling loopt t/m 6 oktober.
http://www.museumrijswijk.nl/tentoonstelling/rijswijk-textiel-biennale-2019-92

Dit bericht is geplaatst in Uncategorized met de tags , , , . Bookmark de permalink.

4 Responses to Zomerse aanrader

  1. Joe schreef:

    He’s back and I’m happy he’s back. Ik ga zeker daar wel kijken om te peilen of dit klopt allemaal. Keep up the good work! Looking forward with a passion to next episode

  2. Tony Tangel schreef:

    Een fijn, inspirerend verhaal. De vorige textielbiënnale stelde enigszins teleur, maar je enthousiasme werkt aanstekelijk. Dank daarvoor.

  3. Karel schreef:

    Rob, je enthousiasme spat er weer vanaf. Kunst voelt met je mee. Tijd om te gaan is er tot 6 oktober. Ik denk dat we zo snel mogelijk moeten gaan want de tijd gaat ook heel vlug

  4. Ineke schreef:

    Inderdaad een prachtige plek waar ik mooie Biënnales zag. Bijzonder ook omdat de papieren of textielen vaak naast en tussen de vaste collectie hun plek kregen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *