Papier Biennale

Een school vissen dwarrelt in eindeloze kronkels door het water, lijkt even adem te halen alvorens aan een nieuwe duik te beginnen. Hun traject is als een Möbius-band, zonder begin of eind. Het fenomeen is ook te zien bij zwermen spreeuwen, meestal eind augustus. In het Rijswijks Museum creëert Paul Hayes met strookjes papier eenzelfde effect. De dynamiek in het gekreukelde materiaal en de strakke kleurstelling – wit, met accenten kersrood en zwart – vormen een brutaal-geslaagde inbreuk op de mosterdgroene statigheid van het Tollenshuis. Waar vroeger de dichter zijn pijp stopte en de haard opporde, ritselt het deze zomer in een onvoorstelbaar gevarieerde explosie van papierwerk.

Het werk van Kim Habers kruipt bijna letterlijk onder de huid van de dichter. Tussen de mangrovebomen van Tracy Luff ziet het geestesoog levensgevaarlijke alligators. Ina Gießler en Annie Vought opereren op de grens van letter en tekst, van uiterlijk en

BROT / FRAGMENT, FRACTURE, FOLD, VIOLATION – Anna Jóelsdóttir

betekenis.

De Papier Biënnale Rijswijk draait op volle toeren. Er zijn opvallend veel organische vormen te zien. Lauren Fensterstock drapeert pikzwarte veldjes grassprieten, helm en rietpluimen op een spiegel met wat kiezeltjes zodat er een waar moeras ontstaat. De druppelachtige vormen van Yoko Kataoka lijken gegroepeerd door wind of water, terwijl hun inwendige structuur een primitieve vorm van leven suggereert. Bij Karen Margolis veert een soort honingraat in en uit, draagt cel-achtige structuren met grillige detailleringen in pasteltinten. Het zouden mikroskoopbeelden kunnen zijn.

Mede omdat de Biënnale periodiek is, heeft de winkel van het museum een grote voorraad bijzonder papier in huis. En op 11 september is er een papiermarkt, op het voorplein en in de Oude Kerk.

Dit bericht is geplaatst in kunst met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *